اکسیژن
اطلاع رسانی، آموزش و فرهنگ سازی برای دستیابی به هوای پاک در کشور

 رییس جمهوری در پایان نشست هیات دولت از دو دستگاه خودروی برقی ـ بنزینی (دو نیروی پایه برقی) رونمایی و در اقدامی نمادین در محوطه ساختمان مرکزی با این وسیله نقلیه رانندگی کرد.

به گزارش خبرنگار سیاسی ایرنا، بعد از پایان جلسه روز چهارشنبه هیات دولت، با حضور حجت الاسلام و المسلمین حسن روحانی رییس جمهوری و هیات وزیران از دو دستگاه رانا دو نیروی پایه برقی در محوطه ساختمان نهاد ریاست جمهوری رونمایی شد.

این طرح جزو طرح های کلان ملی است که با حمایت معاونت علمی و فناوری رییس جمهوری و سازمان گسترش، توسط شرکت تحقیقات موتور ایران خودرو اجرا شده است.

گفتنی است با یک بار شارژ از منزل، این خودروها می توانند 80 کیلومتر بدون مصرف سوخت فسیلی و بدون آلایندگی پیمایش کنند.

براساس این گزارش، بعد از 80 کیلومتر پیمایش، اگر ایستگاه سوخت فسیلی در دسترس نبود، راننده با یک موتور اضطراری می تواند نسبت به شارژ اقدام کند و ادامه مسیر دهد.



ادامه مطلب...
نوشته شده در تاريخ سه شنبه 19 اسفند 1393برچسب:, توسط دکتر سید علیرضا عظیمی |

 سریع‌ترین موتورسیکلت‌های الکتریکی جهانگسترش کاربرد موتورسیکلت برقی در تهران نیازمند انجام اقدامات تکمیلی است.

اکسیژن – دکتر سید علیرضا عظیمی - چندی است که موضوع جایگزینی موتوسیکلتهای برقی به جای نوع بنزینی این وسیله نقلیه، مورد توجه مسئولان قرار گرفته و این اقدام  ارزشمند در راستای کاهش آلودگی شیمیایی و صوتی هوای پایتخت آغاز شده است.

آن طور که در خبرها آمده بود، مسئولان امید دارند با تحقق این امر تا 25 درصد از آلودگی هوای کلانشهر تهران کاسته شود و در این راستا حذف حقوق گمرکی واردات موتوسیکلتهای برقی و اعطای وام بدون بهره برای خرید آن، تا کنون به اجرا در آمده است.

 با این حال قیمت بالای این موتورها، نا آشنایی مردم با آنها و کمبود مشوقهای لازم برای گسترش کاربردشان موانع جدی هستند که باید از پیش پا برداشته شوند. همچنین تعداد تنها 10 هزار دستگاه موتوسیکلت برقی وارد شده به کشور در مقایسه با چند میلیون موتور بنزینی در حال حرکت در خیابانها نشان از کم اثر بودن این حرکت دارد. بنابراین به نظر می رسد به کار بستن اقداماتی مانند موارد زیر برای تقویت و اثر بخشی این مهم ضرورت دارد.  



ادامه مطلب...
نوشته شده در تاريخ پنج شنبه 2 بهمن 1393برچسب:موتوسیکلت برقی,تهران,موتوسیکلت بنزینی, توسط دکتر سید علیرضا عظیمی |

رحمت الله حافظی رییس کمیسیون بهداشت و سلامت شورای اسلامی شهر تهرانکاهش ۲۵درصدی آلودگی هوا با ورود موتور سیکلت های برقی ،تاثیر نوسازی خودرو ها در کاهش آلودگی هوا و... از مهم ترین موضوعاتی است که رییس کمیسیون سلامت شورای شهر تهران در گفتگو با مهر عنوان کرد.

به گزارش خبرنگار مهر ،مطالعات نشان مي دهد که بین ۶۰ تا ۷۰ درصد عامل اصلي آلايندگي هواي شهرها، وسايل نقليه هستند و مطالعات دقيق تر ثابت کرده که موتور سيکلت ها در بين وسايل نقليه، متهم شماره يک هستند و شش تا هشت برابر خودروها در آلودگي هوا نقش دارند. رحمت الله حافظی رئیس کمیسیون سلامت و خدمات شهری ومحیط زیست شورای شهر تهران  معتقد است با ورود موتور سیکلت های برقی ۲۵درصد آلودگی هوای تهران کاسته می شود.

شما بارها در خصوص مرگ و میرهای ناشی از آلودگی هوا هشدار داده اید، برای کاهش آلودگی هوای تهران چه اقداماتی را باید در اولویت قرار بدهیم؟

عقل و منطق ایجاب می‌کند که ما با موضوعاتی شروع کنیم که بیشترین خروجی را به همراه داشته باشد. موضوعاتی که در کوتاه مدت بتواند بیشترین اثر را بگذارد. راه حل هایی هست که می تواند در کوتاه‌مدت و میان‌مدت اثرگذار باشد، ولی باید بیاییم با توجه به بحرانی که پیش رو داریم ، با کارهایی که اثر کوتاه مدت دارد شروع کنیم و به موازات هم پیگیر برنامه‌های میان مدت و بلندمدت باشیم. در مورد آلودگی هوا به نظرم می‌رسد که یکی از کارهایی که خیلی سریع می‌تواند اثرگذار باشد و حداقل  ۲۵ درصد از آلودگی‌ها را کاهش دهد که عدد قابل توجهی است خروج موتورسیکلت‌های بنزینی و جایگیزینی آنها با موتورسیکلت‌های برقی است. خیلی کوتاه است، یعنی در بازه زمانی حداکثر یک ساله می‌شود حدود ۲۵ درصد آلودگی هوا را کاهش داد.



ادامه مطلب...
نوشته شده در تاريخ چهار شنبه 1 بهمن 1393برچسب:موتورسیکلت,خودرو,آلودگی هوا, توسط دکتر سید علیرضا عظیمی |

سریع‌ترین موتورسیکلت‌های الکتریکی جهانخودروها و موتورسیکلت های الکتریکی دیگر مانند گذشته وسایل نقلیه ای کسل کننده با دامنه حرکت محدود نیستند و با توجه به میزان بودجه و شرایط سلامت خود می توانید سرعت بالا بدون انتشار آلاینده ها مختلف و آلودگی هوا را با آنها تجربه کنید.

عصرایران؛ محمد مهدی حیدرپور - موتورسیکلت های الکتریکی این امکان را فراهم می کنند تا بدون مصرف سوخت های فسیلی و ایجاد آلودگی یک سواری لذت بخش را تجربه کنید. در حقیقت، استفاده از وسایل نقلیه الکتریکی رویکردی دوستدار محیط زیست در زندگی امروز محسوب می شود.

به گزارش "گروه علم و فناوری" عصرایران، خودروها و موتورسیکلت های الکتریکی دیگر مانند گذشته وسایل نقلیه ای کسل کننده با دامنه حرکت محدود نیستند و با توجه به میزان بودجه و شرایط سلامت خود می توانید سرعت بالا بدون انتشار آلاینده ها مختلف و آلودگی هوا را با آنها تجربه کنید. در ادامه برخی از سریع‌ترین موتورسیکلت های الکتریکی جهان را معرفی می کنیم.



ادامه مطلب...
نوشته شده در تاريخ چهار شنبه 1 بهمن 1393برچسب:موتورسیکلت,سرعت,الکتریکی, توسط دکتر سید علیرضا عظیمی |

دوچرخه برقی پروژه ملی است که از سوی پژوهشگاه نیرو با توانیر و مجموعه سازمان های محیط زیست وشهرداری برای رفع آلودگی هوای کلان شهرها طراحی وساخته شده است.

حمید رضا فخاریان، مدیر روابط عمومی پژوهشگاه نیرو درخصوص این پروژه ملی به خبرنگار ایرنا گفت: در بخش نخست این پروژه ملی، طراحی و ساخت دوچرخه برقی برای استفاده از انرژی پاک مد نظر بوده است 

وی بیان کرد: این دوچرخه مصارف زیادی می تواند داشته باشد، یکی از فواید این فناوری از بین بردن آلودگی هوا درکلان شهرها است.

فخاریان اظهارکرد: این دوچرخه با باتری لیتیوم و موتوری که بر روی چرخ آن نصب است، می تواند تا مسافت 80 کیلومتر، مسافر خود را حمل کند.

وی افزود: در مرحله نخست طراحی دوچرخه در دستور کار قرار گرفت برای اینکه، یک جنبه ورزشی هم داشته باشد.



ادامه مطلب...
نوشته شده در تاريخ دو شنبه 22 دی 1393برچسب:دوچرخه برقی,باتری لیتیوم,دوچرخه, توسط دکتر سید علیرضا عظیمی |

موتور برقی قزوین

مدیر پروژه موتور برقی، از پیش فروش 3 هزار دستگاه موتور برقی خبر داد.

به گزارش خبرگزاری مهر، حسین افشین افزود: تاکنون 3 هزار دستگاه موتور برقی توسط مردم و تعدادی از سازمان ها پیش خرید شده است. سازمان هایی که ناوگان موتوری شان را با موتورهای برقی تجهیز کرده اند در حال حاضر در حال انتخاب مدل موتورسیکلت ها هستند و واگذاری این موتورها هم در چند ماه آینده انجام می شود.

به گفته وی، پست جمهوری اسلامی ایران و همچنین شرکت بادپا دو سازمانی هستند که برای خرید موتورهای برقی اقدام کرده اند .

افشین در مورد قیمت موتورهای برقی وارداتی گفت: قیمت گذاری موتورهای برقی بسته به قدرت و توان آنها است. در همه کشورهای دنیا هم همینطور است. در دنیا موتورهای برقی 500 دلاری هم به فروش می رسد اما توان آنها هم 500 وات است. این موتورهای 500 دلاری مناسب این است که مثلا فردی با آن از خانه تا مدرسه یا دانشگاه برود و قابلیت استفاده مستمر در شهر و به ویژه استفاده به عنوان ابزار کار را ندارد. علاوه بر این موتور برقی 500 واتی برای استفاده در تهران مناسب نیست و بر اساس بررسی های کارشناسی که انجام شده موتوری که کمتر از 3 هزار وات توان داشته باشد برای استفاده در تهران کشش ندارد .



ادامه مطلب...
نوشته شده در تاريخ جمعه 19 دی 1393برچسب:موتور برقی,پیش خرید,موتورسیکلت, توسط دکتر سید علیرضا عظیمی |

ابتکار جالب شهرداری رم برای کاهش آلودگی هواشهرداری رم در آستانه سال نو میلادی با اقدامی جالب، شهروندان را به استفاده از وسایل نقلیه عمومی و خرید خودروهای برقی تشویق می کند.

به گزارش شفقنا، به نقل از واحد مرکزی خبر، شهروندان ایتالیایی با یک بلیت باطل شده اتوبوس شهری در رم می توانند در مرکز پایتخت ایتالیا در محدوده ممنوعه طرح ترافیک خریدهای خود را با استفاده از یک خودرو برقی برای نیم ساعت به صورت رایگان انجام دهند.

یکی از مسوولان شهرداری رم با بیان اینکه این ابتکارعملی است برای ترغیب هر چه بیشتر به تردد پایدار و کاهش آلایندگی های هوا در رم، افزود: ما به صورت مستمر به شهروندان در مورد امکانات موجود و اشکال تردد سبز در سطح رم اطلاع رسانی می کنیم. بنابراین تلاش ما بر این است که فناوریهای دارای آلایندگی هر چه کمتر مانند وسایل نقلیه برقی و همچنین روش های جایگزین، مانند استفاده شراکتی از خودرو را هر چه بیشتر به مردم معرفی کنیم و در عین حال آنها را به استفاده از وسایط نقلیه عمومی در شهر ترغیب کنیم.

نمایش خودروهای تمام الکتریکی مسابقات فرمول آ در شهر رم نیز یکی دیگر از این ابتکار عمل ها برای توجه مردم به حفظ محیط زیست می باشد.



ادامه مطلب...
نوشته شده در تاريخ سه شنبه 16 دی 1393برچسب:خودروی برقی,رم,طرح ترافیک, توسط دکتر سید علیرضا عظیمی |

خودروی برقیخودروی دونفره 80 کیلویی که با برق شارژ می شود، در دانشگاه آزاد رونمایی شد.

به گزارش خبرنگار مهر، خودروی برقی با ظرفیت دو نفر که توسط دانشجویان و استادان دانشگاه آزاد اسلامی واحد قزوین ساخته شده است، با حضور حمید میرزاده، رئیس دانشگاه آزاد اسلامی، معاونان دانشجویی، پژوهشی و آموزشی، رئیس دانشگاه آزاد واحد قزوین، همچنین جمعی از مسئولان  شهرداری تهران و سازمان محیط زیست رونمایی شد.

خودروی شارژی دارای عرض 120 سانتیمتر و طول 2 متر است که می تواند از مشکلات پارک در خیابان های تهران بکاهد. همچنین این خودرو هیچگونه آلودگی تولید نمی کند.

450 قطعه این خودرو توسط محققان دانشگاه آزاد واحد قزوین ساخته شده و محققان برای ساخت آن زمانی یک ساله را صرف کرده اند. خودروی شارژی می تواند 200 کیلومتر را با یک دورشارژ برقی بپیماید و زمانی سه ساعته را برای شارژ خود می خواهد. وزن خودروی شارژِ برقی 80 کیلوگرم است.



ادامه مطلب...
نوشته شده در تاريخ یک شنبه 7 دی 1393برچسب:خودروی برقی,دانشگاه آزاد,شارژ, توسط دکتر سید علیرضا عظیمی |
ريس هيات مديره جهان رو از آغاز فروش خودرو تمام برقي تازاري با قيمت حدود 150 ميليون تومان خبر داد.

به گزارش صبحانه، حسن رجبعلي بنا با اعلام اين خبر افزود: اين خودرو طي مدت 8 ساعت با برق خانگي شارژ خواهد شد و با اين شارژ قابليت تردد تا 200 کيلومتر را نيز دارد.

وي همچنين برنامه ريزي اين شرکت را در يک سال آينده فروش حدود 300 دستگاه از اين خودرو اعلام کرد و افزود: در روزهاي آتي اطلاعيه هاي فروش چند مدل ديگر برقي از اين برند ايتاليايي و برند هاي اروپايي ديگر منتشر خواهد شد.

ريس هيات مديره اين شرکت همچنين از آغاز تست اين خودرو از سوي متقاضيان از حدود 2 هفته ديگر خبر داد و تصريح کرد: برنامه ريزي شرکت براي تست 40 نفر از متقاضيان خودرو در هر روز از روزهاي آخر هفته در پيست آزادي تهران است.



ادامه مطلب...
نوشته شده در تاريخ یک شنبه 7 دی 1393برچسب:خودرو برقی,تازاری,جهان رو, توسط دکتر سید علیرضا عظیمی |
 یک گام مهم برای سلامتی شهروندان تهرانرئیس کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری شورای اسلامی شهر تهران با اشاره به این که پرداخت تسهیلات قرض الحسنه ۸۰ درصدی بانک شهر به متقاضیان عامل دیگری جهت ترغیب موتور سیکلت سواران به جایگزینی موتور سیکلت‌های هیبریدی با بنزینی است افزود: این موتور سیکلت‌ها علاوه بر مصرف سوخت کمتر و کاهش آلودگی هوا در کاهش آلودگی صوتی نیز موثر خواهند بود.

چندی پیش پس از مصاحبه تشکری هاشمی و اعلام ورود موتورسیکلت های برقی به تهران، شاهد برگزاری نمایشگاهی در تهران بودیم که در صورت اجرای همه برنامه های شهرداری تهران می توان از آن به عنوان گام عملی و اساسی برای سلامت شهروندان تهرانی یاد کرد.

به گزارش خبرنگار عصرایران، در نمایشگاه موتورهای برقی در بوستان گفتگو که به دلیل استقبال تهرانی ها با تمدید زمان برگزاری مواجه شد، انواع موتورهای برقی تولید داخل و وارداتی رونمایی و در معرض دید بازدیدکنندگان قرار گرفت.



ادامه مطلب...
نوشته شده در تاريخ دو شنبه 24 آذر 1393برچسب:موتورسیکلت,تسهیلات,آلودگی هوا,لیزینگ,بانک شهر, توسط دکتر سید علیرضا عظیمی |

رئیس کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری شورای شهر تهران معتقد است : آلودگی صووتی سبب افزایش پرخاشگری شهروندان تهرانی می شود و 80درصدبوق خودروها کاملا غیر ضروری است .

بلدیه - دکتر رحمت الله حافظی با بیان این که  آلودگی صوتی اثرات مخربی بر روح و روان انسان ها می گذارد به بلدیه گفت : بر اساس مطالعات صورت گرفته این مساله بر حیوانات و گیاهان نیز تاثیر منفی دارد. آلودگی صوتی سبب اثرات مخربی در افراد و حتی خانواده ها می شود چرا که به مرور موجب کاهش آستانه تحمل در انسان ها می شود و موجب شده تا فرد پرخاشگر و تهاجمی شود حتی در روند آموزش نیز تاثیر منفی دارد به طوری که در سطح یادگیری اختلال ایجاد کند . همچنین فردی که در معرض آلودگی صوتی قرار دارد می تواند محیط آرام خانه را ناآرام کند.

وی ادامه داد :برای حل این معضل باید منابع آلاینده را شناسایی کنیم و با آن برخورد جدی داشته باشیم . برای نمونه یکی از این منابع الاینده مهم موتورسیکلت ها و صدای بوق خودروها است البته نباید در این میان از صدای ایجاد شده توسط پروژه های عمرانی و ساخت و ساز و عملیات گودبرداری در شهر تهران به راحتی عبور کرد که توسط خودروهای سنگین برای حمل مصالح عمدتا در شب صورت می گیرد.



ادامه مطلب...
نوشته شده در تاريخ جمعه 21 آذر 1393برچسب:آلودگی صوتی,بوق,خودرو,موتورسیکلت, توسط دکتر سید علیرضا عظیمی |

موتور برقی قزوین

نمایشگاه رونمایی و تست رایگان موتورهای برقی در مرکز دایمی همایش های شهرداری تهران واقع در بوستان گفتگو آغاز به کار کرد.

به گزارش خبرگزاری مهر، بسطامی مدیر اجرایی جشنواره رونمایی و تست موتورهای برقی از همه شهروندان تهرانی به ویژه موتورسوران دعوت کرد تا از موتورهای برقی که در این نمایشگاه به نمایش درآمده اند، دیدن کنند.

به گفته وی، در این نمایشگاه حدود 100 دستگاه موتور در 20 مدل به نمایشگاه درآمده است.  

بسطامی گفت: 20 شرکت در این نمایشگاه 5 روزه شرکت کرده اند و انواع موتورهای برقی با قابلیت ها و در مدل های متفاوت درغرفه ها به نمایش درآمده است.

وی افزود: در حاشیه مرکز دایمی همایش های شهرداری تهران پیست موتورسواری پیش بینی شده تا افرادی که از این جشنواره و غرفه های نمایشگاه دیدن می کنند بتوانند موتورها را تست کنند.



ادامه مطلب...
نوشته شده در تاريخ پنج شنبه 13 آذر 1393برچسب:موتورهای برقی,لیزینگ بانک شهر,شهرداری تهران,تست رایگان,موتور, توسط دکتر سید علیرضا عظیمی |

عضو کمیسیون حمل و نقل و عمران شورای اسلامی شهر تهران گفت: موتورسیکلت های فرسوده بنزینی ٤ تا ٦ برابر خودروهای سواری آلودگی تولید می کنند که با جایگزینی موتورهای برقی به جای بنزینی به ویژه در منطقه ١٢ تهران و بازار، تا حدی از آلودگی هوا کاسته خواهد شد.

  به گزارش ایرنا از شانا، اقبال شاکری درباره آخرین اخبار ورود موتورسیکلتهای برقی به شهر تهران، افزود: در بازدیدی که از شرکت کنترل کیفیت هوا داشتم از اولین نمونه های موتورهای برقی وارد شده به ایران دیدن و شخصا آنها را تست کردم.

وی اظهار داشت: موتورسیکلتهای برقی در ١٠ مدل وارد کشور شده و از لحاظ کیفیت نیز مورد تایید شرکت کنترل کیفیت هوای تهران قرار گرفته است.

شاکری تصریح کرد: موتورسیکلتهای بنزینی ٤ تا ٦ برابر خودروهای سواری آلودگی تولید می کنند که با جایگزینی موتورهای برقی با بنزینی به ویژه در منطقه ١٢ تهران و بازار، تا حدی از آلودگی هوا کاسته خواهد شد.



ادامه مطلب...
نوشته شده در تاريخ سه شنبه 11 آذر 1393برچسب:موتور سیکلت برقی,تاکسی هیبریدی,فیلتر دوده, توسط دکتر سید علیرضا عظیمی |

موتورسیکلترئیس کمیسیون سلامت شورای شهر تهران، گفت: هزینه نگهداری و استفاده از موتورسیکلت برقی بسیار کمتر از موتورسیکلت بنزینی است.

رحمت الله حافظی در گفتگو با خبرنگار مهر با اشاره به اینکه منبع 50 درصد از آلاینده ها موتورسیکلت ها هستند، گفت: مقدماتی برای حذف موتورسیکلت های بنزینی فراهم شده که در این راستا موتورسیکلت های برقی جایگزین می شوند.

این عضو شورای شهر تهران با بیان اینکه استفاده از موتورسیکلت های برقی مقدمه کاهش آلودگی هوا و صدا است، ادامه داد: گزارش مستند از مطالعه علمی دانشجویان دانشگاه صنعتی شریف درباره مزایای موتورسیکلت برقی ارائه شده که هزینه موتورسیکلت برقی و بنزینی بعد از سه سال با هم برابری می کند چرا که تعمیر و نگهداری و همچنین سوخت موتورسیکلت بنزینی بسیار گران تر خواهد شد.



ادامه مطلب...
نوشته شده در تاريخ دو شنبه 10 آذر 1393برچسب:موتور سیکلت برقی,هزینه نگهداری,بانک شهر, توسط دکتر سید علیرضا عظیمی |

موتورسوارکاهش مصرف خودروی شخصی زماني محقق مي‌شود كه بتوانيم جايگزين مناسبي به نام حمل و نقل عمومي را در اختيار داشته باشيم.

به گزارش خبرگزاری مهر، دکتر سيد وحيد حسيني افزود: تا زماني كه حمل و نقل عمومي توسعه پيدا نكند، توصيه صرف به كاهش استفاده از خودروهاي شخصي، نتيجه مثبتي به همراه نخواهد داشت.

وي با اعلام اين كه امروز ستون فقرات كاهش آلودگي هواي تهران بر مبنای توسعه حمل و نقل عمومي استوار است، تأكيد كرد: چنانچه اين شالوده به درستي بنا گذاشته نشده باشد، هر گونه اقدامي در زمينه كاهش آلودگي هوا اثربخش نخواهد بود.

مدير عامل شركت كنترل كيفيت هواي تهران با اشاره به طرح ورود موتورسيكلت‌هاي برقي به تهران، اظهار كرد: هم اكنون يكي از مهم‌ترين معضلات شهري، تردد موتوسيكلت‌هاي بنزيني است كه ۲۵ درصد از آلودگي هوا و ۴۹ درصد از آلودگي صوتي تهران ناشي از تردد اين نوع از موتورسيكلت‌ها است.



ادامه مطلب...
نوشته شده در تاريخ جمعه 7 آذر 1393برچسب:حمل و نقل عمومي,موتوسيكلت‌هاي برفی,وام بدون بهره,, توسط دکتر سید علیرضا عظیمی |
موتوسیکلت های برقی که از وسایل نقلیه پاک به شمار می‌روند، سرانجام به تهران رسیدند. شرکت کنترل کیفیت هوای تهران از آغاز ثبت نام متقاضیان خرید این موتورها از هفته آینده خبر داده است.
 
 به گزارش مشرق، حسین افشین، مدیر پروژه موتورهای برقی و حمل و نقل هیبرید از آغاز ثبت نام برای اولین سری موتورسیکلت های برقی در تهران خبر داد و گفت: بررسی انواع موتورسیکلت های برقی در شرکت به پایان رسیده است. این موتورها به اصطلاح موتورهای بی باک هستند.

وی ادامه داد: بسیاری از موتورهایی که برای بررسی آمده بودند، استانداردهای لازم را نداشتند. ما سخت‌گیرانه نگاه کردیم؛ چرا که معتقدیم فناوری که برای اولین بار قرار است وارد کشور شود، باید موفق باشد و اینطور نباشد که موتور برقی وارد تهران شود و بعد همه بگویند این مشکلات را دارد و شما نمی دانستید. بنابراین موتورهایی که تاییدیه گرفتند، کیفیت بالایی دارند.


ادامه مطلب...
نوشته شده در تاريخ پنج شنبه 22 آبان 1393برچسب:موتورهای برقی,بی باک,بانک شهر,ثبت نام,شرکت کنترل کیفیت هوای تهران,, توسط دکتر سید علیرضا عظیمی |
موتورهای برقی بی باک با حضور جمعی از خبرنگاران، عکاسان، نخبگان علمی و همچنین مسئولان شهری در بوستان ولایت منطقه 19 رونمایی شد.
 
به گزارش باشگاه خبرنگاران بیست و دومین شب گردی اصحاب رسانه در بوستان ولایت منطقه 19 به میزبانی سازمان کنترل کیفیت هوا و با حضور جمعی از خبرنگاران، نخبگان علمی ومسئولان شهری برگزار شد. 
 
شهید زاده قائم مقام شرکت کنترل کیفیت هوای شهر تهران با اشاره به این که در کلان شهرهای شهر تهران هم اکنون بامشکل آلودگی هوا دست و پنجه نرم می کنیم، گفت: بر اساس مطالعاتی که از یک سال و نیم پیش در شهر تهران شروع کرده‌ایم مشخص شده که 75درصد از آلودگی‌ شهر از طریق حمل و نقل ایجاد می‌شود. 

وی افزود:‌در حال حاضر موتورهای بنزینی یکی از عوامل مهم در افزایش آلودگی هوا است و هشت برابر یک خودرو آلودگی تولید می کنند و همچنین آمار تصادفات آنها بسیار بالا  است. 


ادامه مطلب...
نوشته شده در تاريخ پنج شنبه 22 آبان 1393برچسب:موتورسیکلت برقی,بی باک,شرکت کنترل کیفیت هوای شهر تهران,شهرداری,آلودگی هوای تهران , توسط دکتر سید علیرضا عظیمی |
رئیس کمیته حمل و نقل و ترافیک شورای اسلامی شهر تهران با تأکید بر لزوم حمایت ويژه دولت از برنامه تسریع در توسعه حمل و نقل عمومي پایتخت، گفت: کمک به تأمين منابع مالي مورد نیاز به منظور توسعه مترو و اتوبوسرانی و جایگزینی تاکسی‏های هیبریدی به جای تاکسیهای فرسوده و همچنین جایگزینی موتورسیکلتهای برقی به جای موتورسیکلت‏های بنزینی، علاوه بر اینکه به صورت جدی در دستور كار مدیریت شهری تهران قرار دارد، در دستور کار دولت نیز قرار دارد.
 

به گزارش خبرگزاری مهر، مهندس محسن سرخو افزود: توسعه حمل و نقل عمومی به ویژه مترو و اتوبوسرانی، جزو اولویت‌های اصلی برنامه 5 ساله شهر تهران است و با گسترش حمل و نقل شهری، می توانیم میزان استفاده از خودروی شخصی و جابه ‏جایی با وسایل نقلیه شخصی را به نصف رسانده و به کاهش ترافیک و آلودگی هوای پایتخت کمک کنیم.

وی با اعلام اینکه در دیدار اعضای شورای اسلامی شهر تهران با رئیس جمهور، گزارشی از وضعیت حمل و نقل و ترافیک پایتخت ارائه داده و از ایشان درخواست کردیم که دولت به توسعه هر چه بیشتر حمل و نقل عمومی در تهران کمک کند، تأکید کرد: رئیس جمهور از این موضوع استقبال نموده و بر لزوم حمایت دولت از گسترش حمل و نقل شهری تأکید کرد.



ادامه مطلب...
نوشته شده در تاريخ جمعه 18 مهر 1393برچسب:مترو,تاکسی هیبریدی,موتورسیکلت برقی,اتوبوسرانی,شورای اسلامی شهر تهران, توسط دکتر سید علیرضا عظیمی |

مخترعان موفق به ساخت یک جت اسکی برقی با سرعت بالا و بدون آلودگی شدند.

هیتنا - جت اسکی الکتریکی توسط فیلیپ فرتل (Philippe Fretel) ساخته شده است که یک نمونه زیست محیطی در دریا می باشد. این جت اسکی، حمل و نقل دریایی را آسان کرده است و هزینه نگهداری آن اندک می باشد و همه می توانند بدون داشتن مجوز از آن استفاده کنند.

فرتل مهندس پروژه، گفت: "برای چند سال من رییس یک باشگاه ورزش آبی بودم و در این مدت تحقیق گسترده ای را درمورد اینکه چه طور می شود مصرف انرژی را کاهش داد و از انرژی های به صرفه تری و پاکتری استفاده کرد انجام دادم. من می خواستم وسایل  ساده تر با سر و صدای کمتر برای استفاده ی عموم درست کنم و از تولید بیشتر گازهای گلخانه ای جلوگیری کنم."

 این جت برقی دارای یک موتور است که قدرت یک توربین را دارد و قادر است در مدت یک ساعت سرعت خود را به 15 گره در 30 کیلومتر در ساعت برساند. ساختار این جت از مواد کامپوزیت است که برای هواپیما ساخته شده است. نمونه اولیه آن در جشنواره کن در اواخر سال 2011 ارائه شد و بعد دو مدل از آن که یک نمونه آن فیبر کربنی است به بازار عرضه شد.



ادامه مطلب...
نوشته شده در تاريخ شنبه 12 مهر 1393برچسب:جت اسکی,گازهای گلخانه ای,حمل ونقل دریایی,انرژی,فیلیپ فرتل, توسط دکتر سید علیرضا عظیمی |

مدبرعامل شرکت کنترل کیفیت هوای تهران با بیان اینکه خودورهای فرسوده نقش بسزایی در آلودگی هوای شهر دارند گفت: نصب و تعویض کاتالیست 30 هزار تاکسی در دستور کار قرار دارد.

وحید حسینی در گفتگو با خبرنگار مهر اظهارداشت: عدم مدیریت صحیح در کنترل آلایندگی های خروجی از خودروها مهمترین عامل آلودگی هوای کلان شهرها است و کاتالیست در مسیر اگزوز و در راه گازهای خروجی از اگزوز قرار گرفته و باعث تبدیل این گازهای خطرناک به نوع کم خطر و بی خطر می شود.

وی ادامه داد: در بودجه سال 93 معاونت حمل و نقل و ترافیک در خصوص برنامه جامع کاهش آلودگی هوا به طرح نصب کاتالیست برای 30 هزار تاکسی 80 میلیارد ریال بودجه اختصاص یافته است.

مدیر عامل شرکت کنترل کیفیت هوای تهران در ادامه افزود: در برنامه های امسال همچنین در راستای کاهش آلاینده های زیست محیطی ورود خودروهای پاک، جایگزینی موتورهای برقی به جای موتورسیکلت های بنزینی و نوسازی ناوگان تاکسیرانی پیش بینی شده است.



ادامه مطلب...
نوشته شده در تاريخ یک شنبه 23 شهريور 1393برچسب:کاتالیست,خودرو,اگزوز,آلودگی هوا,تاکسی , توسط دکتر سید علیرضا عظیمی |
طبق برنامه ریزی های به عمل آمده، سالانه باید 30 کیلومتر خط مترو در تهران ساخته شود، و به منظور تحقق این مهم، دولت می بایست به مدیریت شهری کمک کرده و از توسعه متروی پایتخت حمایت کند.
 
رییس کمیته حمل و نقل و ترافیک شورای اسلامی شهر تهران با تأکید بر این که برای مبارزه با آلودگی هوای تهران باید به سمت هیبریدی کردن خودروها و برقی کردن موتورسیکلت ها برویم، گفت: بسیاری از وسایل نقلیه عمومی همچون اتوبوسها، مینی بوسها و تاکسی ها و نیز تعداد زیادی از موتورسیکلت ها و خودروهای شخصی که در این کلان شهر تردد می کنند، جزء وسایل نقلیه فرسوده محسوب می شوند.
 

به گزارش خبرنگار مهر، محسن سرخو افزود: علاوه بر خودروهای فرسوده، بسیاری از خودروهایی که مصرف سوخت بالایی دارند، می توانند تأثیر مستقیمی در افزایش آلودگی هوا داشته باشند.



ادامه مطلب...
نوشته شده در تاريخ سه شنبه 11 شهريور 1393برچسب:آلودگی هوا,مترو,خودروهای فرسوده,عوارض,خودروهای هیبریدی, توسط دکتر سید علیرضا عظیمی |

استفاده از موتورهای برقی توسط پلیس اصفهان برای اولین بار در کشورفرمانده انتظامی استان اصفهان با اشاره به اینکه پلیس اصفهان برای اولین بار در کشور از موتورهای برقی استفاده می‌کند، افزود: شهرداری اصفهان، آمادگی خود را در بحث تحول موتورسیکلت‌ها و تعویض آنها اعلام کرده و پیش‌قدم شده است.

 

به گزارش ایمنا سردار آقاخانی با بیان اینکه به طور قطع، وجود پلیس افتخاری در کنار پلیس، تحول و پویایی است، خاطرنشان کرد: استان اصفهان، همچنان در برنامه‌های اجتماعی و امنیتی پیشتاز است.

وی با اشاره به اینکه پلیس اصفهان برای اولین بار در کشور از موتورهای برقی استفاده می‌کند، افزود: این اقدام به منظور جلوگیری از آلودگی هوا، پیگیری حوادث با هدف کاهش حداقل ۳۰ درصدی در مرکزیت استان، کمک به بهداشت روح و روان جامعه ، آرامش دادن به مجموعه سکونتی مردم ، صرفه‌جویی در مصرف سوخت و کمک به اقتصاد انجام می‌شود.



ادامه مطلب...
نوشته شده در تاريخ یک شنبه 26 مرداد 1393برچسب:موتورسیکلت,پلیس اصفهان,موتورهای برقی,آلودگی هوا , توسط دکتر سید علیرضا عظیمی |

زیست بوم به نقل از ایسنا : جزیره هندورابی سرزمینی هموار و تقریباً بدون عوارض طبیعی است که با ۲۲٫۸ کیلومتر مربع مساحت در حد فاصل بین دو جزیره کیش و لاوان و در ۲۸کیلومتری جزیره کیش قرار گرفته و فاصله آن تا بندر لنگه۱۳۳ کیلومتر است. درطرح جامع این جزیره از تجربه موفق جزایر سبز دنیا به عنوان الگو بهره گرفته شده و بومی سازی فرایندها ازجمله مراحل تبدیل هندورابی به جزیره پاک است.

 علی اصغر مونسان، مدیرعامل سازمان منطقه آزاد کیش گفت: براساس طرح جامع قرار است برای تردد درهندورابی فقط از خودروهای برقی و سوخت های غیرکربنی استفاده شود و ورود خودروهای بنزینی و آلاینده به جزیره امکان پذیرنیست. همچنین پیش بینی شده است که دربخش تجهیزات و تاسیسات از امکاناتی با آلاینده های پایین استفاده شود.

 وی درباره برنامه‌های سازمان منطقه آزاد کیش برای توسعه و آبادانی جزیره "هندورابی" و تبدیل این جزیره به قطب گردشگری با رویکرد اکوتوریسم، افزود: یک‌هزار هکتار پوشش گیاهی در سطح جزیره هندورابی و 12 هکتار نخلستان درحاشیه روستای هندورابی ایجاد می شود.

وی ادامه داد: ایجاد پوشش گیاهی یکی از مصوبات جلسه شورای راهبردی جزایر اقماری سازمان منطقه آزاد کیش است که به زودی مشاور متخصص برای اجرای آن انتخاب می شود.

مونسان در رابطه با پوشش گیاهی این جزیره، اظهار کرد: در حال حاضر پوشش گیاهی جزیره هندورابی را درختزارهای نیمه ‌گرمسیری در هفت منطقه و مراتع ضعیف و کم ‌تراکم تشکیل می‌دهد و در نواحی مختلف نیز درختان پراکنده مشاهده می‌شود و در مجموع 582 اصله درخت با تراکم نسبی 25/0 اصله در هکتار شامل درختان لور، کنار، کهور ایرانی و گز در گستره این جزیره وجود دارد. 

 تاریخ انتشار: ۱۴ مرداد ۱۳۹۳ 


ادامه مطلب...
نوشته شده در تاريخ چهار شنبه 15 مرداد 1393برچسب:هندورابی - جزیره - منطقه آزاد کیش - خودرو برقی, توسط دکتر سید علیرضا عظیمی |

10 روش برای کاهش آلودگی هواده راهکار برای کاهش مصرف سوخت خودرد و آلودگی هوا

 وان کار(1car.ir) به نقل از HowStuffWorks نوشت: خودروها دارای دو جنبه مثبت و منفی هستند. بهبود زندگی روزمره و تسهیل امور روزمره مثل دوری مسیر، خرید کردن، مسافرت کردن و غیره جزو نکات مثبت اما وابسته کردن افراد به خود و آلودگی جزو  جنبه های منفی آن محسوب می شود.

 شاید آلودگی مهمترین نگرانی افراد و از پیامدهای منفی خودروها محسوب می‌شود؛ ولی جالب است بدانید که نه تنها خودروها مسبب این آلودگی هستند، بلکه کشتی ها، کامیون ها، قطار و اتوبوس نیز، به ایجاد بیشتر آن کمک می کنند. با وجود این، هنوز خودروها مسبب اصلی این پیامد محسوب می‌شوند.

غیر از تغییر نوع سوخت، چندین راهکار دیگر نیز برای کاهش آلودگی وجود دارد. شاید تغییر رویکرد و نقش واقعی خودرو در زندگی افراد که مشکل ترین مرحله کار است، جزو مهمترین راهکارهای این موضوع باشد. فقط توجه داشته باشید که راه حل جادویی برای حل مشکل وجود ندارد؛ بلکه هر راه حل در گرو دیگری است و کاملا به یکدیگر وابسته هستند. در این مقاله قصد داریم تا 10 راهکار احتمالی برای کاهش آلودگی را بررسی کنیم.



ادامه مطلب...
نوشته شده در تاريخ چهار شنبه 18 تير 1393برچسب:آلودگی هوا - خودرو - سوخت - حمل ونقل عمومی - رفت و آمد, توسط دکتر سید علیرضا عظیمی |
 در توسعه ناوگان حمل و نقل عمومی ارجحیت با مترو است و به این منظور افزایش سالانه 30 کیلومتر خطوط جدید مترو در تهران مورد انتظار است.

به گزارش خبرنگار اجتماعی باشگاه خبرنگاران ، محمد حقّانی رییس کمیته محیط زیست شورای اسلامی شهر تهران افزود: تمرکز بودجه‌ای شهرداری تهران باید بر توسعه مترو باشد و سپس موضوعاتی مانند نوسازی ناوگان اتوبوسرانی و تاکسیرانی مورد توجه قرار گیرد.

وی با اشاره به این که اراده دولت و مدیریت شهری، ورود خودروها و موتورسیکلت‌های برقی و راه‌اندازی این تکنولوژی در تهران است، اظهار کرد: استفاده از وسایل نقلیه برقی، راهکار مناسبی برای کاهش آلودگی هوای ناشی از سوخت‌های فسیلی است.

 حقّانی با بیان این که فرایند ورود موتورسیکلت‌های برقی به ناوگان حمل و نقل شهری تهران آغاز شده، تصریح کرد: موتورسیکلت‌های بنزینی در حالت معمولی 6 تا 8 برابر خودروها آلودگی ایجاد می‌کنند و با توجه به تردد صدها هزار دستگاه موتورسیکلت در سطح شهر تهران، این جایگزینی می‌تواند تأثیر بسیار خوبی بر کاهش آلودگی هوای تهران داشته باشد.

رییس کمیته محیط زیست شورای اسلامی شهر تهران در پایان با تأکید بر این که در صورت تولید انبوه موتورسیکلت‌های برقی و اعمال محدودیت قانونی استفاده از موتورسیکلت‌های بنزینی، ‌از این طرح استقبال خواهد شد، خاطرنشان کرد: کمیته محیط زیست شورای شهر از طرح‌هایی که سبب کاهش آلودگی هوای شهر و افزایش رضایت‌ شهروندان شود، حمایت می‌کند. 
 
تاریخ انتشار: ۰۹ تير ۱۳۹۳ 


ادامه مطلب...
نوشته شده در تاريخ دو شنبه 9 تير 1393برچسب:مترو - موتورسیکلت برقی - شورای شهر تهران - کمیته محیط زیست, توسط مریم قلیزاده |

کاهش آلودگی هوای تهران از حفظ فضای سبز تا ارائه یارانه حمل و نقل همگانی، راه اندازی اتوبوس برقی و احداث پیاده رو

اکسیژن - در این هفته مواردی از مشکلات پایتخت در شورای شهر تهران مطرح شد که در خبری از خبرگزاری مهر منعکس گردیده اند. در اینجا بخشی از خبر پیشگفت که با وضعیت هوای تهران ارتباط دارند، تقدیم خوانندگان اکسیژن می گردد.

به گزارش خبرنگار مهر ، در این هفته رئیس کمیته محیط زیست و خدمات شهری شورای شهر تهران برای چندمین بار در خصوص درختان خشکیده کاخ  موزه سعد آباد تذکر داد و گفت :محوطه فضای سبز برخی از کاخ موزه های سطح شهر تهران مانند نیاوران و سعد آباد و سایر مکانهای دولتی به خوبی نگهداری نمی شود .

این عضو شورای شهر تهران  اضافه کرد: شاید محوطه های فضای سبز کاخ ها مانند پارک ها کارکرد اجتماعی ندارند اما در هوای پایتخت موثر هستند و مدیریت شهری این آمادگی را دارد که در نگهداری این فضاها به کمک میراث فرهنگی بیاید .

وی با اشاره به این که تعداد زیادی از درختان باغ موزه سعدآباد به دلیل عدم نگهداری صحیح خشکیده است گفت: قطع درخت در این کاخ انجام نشده است مگر درختانی که خشکیده شده و امکان احیای آنها نیز وجود نداشت .

این هفته معاون توسعه منابع و پشتيباتي سازمان شهرداري ها و دهياري هاي كشور از پرداخت 100 درصد يارانه بليت حمل و نقل همگاني،شامل اتوبوس و مترو ،سه ماهه اول سال 93 طي روزهاي آينده خبر داد و گفت : اين مبلغ بر اساس توافقات صورت گرفته با خزانه بزودي به حساب سازمان هاي اتوبوسراني و حمل و نقل همگاني شهري و مترو پرداخت مي شود.

زمان آغاز به کار اتوبوس های برقی در پایتخت این هفته اعلام شد. ابوالفضل قناعتی،عضو شورای اسلامی شهر تهران در مورد آخرین وضعیت راه‌اندازی اتوبوسهای برقی در پایتخت گفت: اتوبوسهای برقی از سال 94 وارد ناوگان حمل و نقل عمومی می شوند و کم هزینه تر از سایر اتوبوسها هستند.



ادامه مطلب...
نوشته شده در تاريخ پنج شنبه 29 خرداد 1393برچسب:شورای شهر - تهران - روحانی - فضای سبز - اتوبوس برقی, توسط دکتر سید علیرضا عظیمی |
معاون انسانی سازمان محیط زیست گفت: سازمان محیط زیست در مصوبه کاهش آلودگی هوا که ظرف دو هفته آینده به مجلس ارائه می کند، کاهش زمان معاینه فنی خودروها از 5 سال به 2 سال را آورده است و تا پایان سال جاری این مصوبه در مجلس تصویب می شود.
 
به گزارش خبرنگار مهر، دکتر سعید متصدی در نشست خبری که پیش از ظهر یکشنبه در سازمان محیط زیست برگزار شد، با بیان این مطلب افزود: معاونت محیط انسانی سازمان محیط زیست پیگیر تصویب سه قانون مهم در مجلس در سال جاری است که قانون لایحه هوای پاک که ظرف دو هفته آینده به مجلس ارائه می شود، لایحه جامع ارزیابی زیست محیطی و لایحه جامع خاک و حفاظت از آن هستند.

به گفته وی، با تصویب این سه قانون بازوهای نظارتی و اجرایی سازمان محیط زیست قوی تر می شود.

متصدی با اشاره به مصوبه آلودگی هوا به عنوان یکی دیگر از دستاوردهای این معاونت گفت: مصوبه مقابله با آلودگی هوا در 9 محور اصلی و 35 فعالیت نیز ظرف 3 تا 5 سال آینده منجر به کاهش آلودگی هوا می شود.

25 درصد طرح های توسعه ای با ارزیابی زیست محیطی رد شدند

معاون انسانی سازمان محیط زیست یکی از مهمترین اقدامات این معاونت را ساماندهی ارزیابی ها و بازنگری در ساختار آنها عنوان کرد و افزود: در حال حاضر تعداد زیادی از پروژه های توسعه در استان ها توسط تیم تخصصی استانی و دانشگاهی و سمن ها بررسی می شود و چنانچه مبانی زیست محیطی در آنها در نظر گرفته نشده باشد، در همان مرحله استانی جلوی آن گرفته می شود که این اقدام نیز برای جلوگیری از تخریب محیط زیست بسیار مهم است.

وی بیان کرد: از 145 طرح توسعه ای که به این سازمان ارائه شده، حدود 25 درصد آنها به دلیل در نظر نگرفتن مسائل زیست محیطی و یا ارائه گزارش نادرست از سوی پیمانکار رد شده اند.

را ه اندازی 55 ایستگاه پایش گرد و غبار در سال جاری



ادامه مطلب...
نوشته شده در تاريخ یک شنبه 25 خرداد 1393برچسب:پارازیت - محیط زیست - لایحه - گرد و غبار - آلودگی هوا - معاینه فنی, توسط دکتر سید علیرضا عظیمی |

رئیس جمهور در دیدار نمایندگان استان یزد، گفت که دولت در صدد واردات خودروهای برقی با تعرفه صفر برای مقابله با آلودگی هوا است.
عصر ایران - محمدرضا تابش در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به دیدار مجمع نمایندگان استان یزد با رئیس جمهور اظهار کرد: آقای روحانی با اشاره به مشکل آب در استان یزد گفت که این مشکل مشکل عام کشور است و اغلب استانها با این مشکل روبرو هستند و راه حل اساسی آن بهره‌وری بهینه از آب و بازگشت پساب فاضلاب‌های تصفیه شده به چرخه صنعت است تا آب استانهایی که با کم آبی مواجه‌اند به طرق مختلف تامین شود.
تابش با اشاره به تاکید رئیس جمهور برای فعال شدن بخش خصوصی برای خطوط انتقال آب خاطر نشان کرد: دولت باید از این امر حمایت کند و تسهیلات لازم را در اختیار بخش خصوصی بگذارد تا آب شرب و بهداشتی مردم توسط دولت تامین شود. آقای روحانی همچنین از بهره‌وری پایین کشاورزی در مصرف آب ابراز نگرانی کرد و گفت که باید در این باره چاره اندیشی شود.
نماینده‌ مردم اردکان در مجلس یاد آور شد: آقای روحانی گفت : دولت برای مقابله با پدیده بیابان‌زایی اقدامات خوبی مد نظر دارد که می‌تواند در حل بخشی از مشکل ریزگردها نیز موثر باشد. آقای روحانی همچنین وضعیت محیط زیست کشور را نامطلوب توصیف کرد و گفت که دولت برنامه دارد تا اقدامات خوبی را در این جهت سامان دهد. از جمله در وهله اول واردات ماشین و موتور سیکلت‌های برقی با تعرفه‌ی صفر از خارج برای استفاده در کلان شهرها و شهرهای آلوده و در مرحله بعد ساخت این وسایل در داخل در دستور کار قرار دارد.
نماینده‌ مردم اردکان در مجلس شورای اسلامی در بخش دیگری از اظهارات خود گفت: آقای روحانی، همچنین گفت  استفاده از انرژی خورشیدی به لحاظ صرفه جویی در سوخت‌های فسیلی و همچنین ثمرات مثبت زیست محیطی مورد توجه و اهتمام دولت قرار دارد.



ادامه مطلب...
نوشته شده در تاريخ سه شنبه 27 اسفند 1392برچسب:, توسط دکتر سید علیرضا عظیمی |

 کنفرانس هواي پاک،خودروي برقي و منافع ملي در مرکز تحقيقات استراتژيک مجمع تشخيص مصلحت نظام برگزار شد.

به گزارش خبرگزاري آريا در اين نشست که جمعي از اعضاي مجمع، مسئولين نفت و محيط زيست و نمايندگان شرکت هاي خارجي سازنده خودروهاي برقي حضور داشتند بر اهميت اجرايي شدن توليد خودروهاي برقي و خورشيدي تاکيد شد.
رئيس مرکز تحقيقات استراتژيک مجمع تشخيص مصلحت نظام در اين نشست با اشاره به افزايش جمعيت کشور و جهان، همچنين تغيير نوع زندگي مردم و افزايش مصرف انرژي در سالهاي آينده گفت: با توجه به جايگاه استراتژيک ايران و نيز منابع فراوان انرژي با بررسي هاي علمي و مطالعات دانشگاهي مي توان نوع مصرف سوخت در کشور را براي سالهاي آينده تغيير داد و به طرف انرژي هاي پاک رفت.
دکتر علي اکبر ولايتي با اشاره به آلودگي هوا و محيط زيست که عامل بسياري از بيماريها به صورت مستقيم و غيرمستقيم است، افزود: توليد و تامين انرژي هاي نو و تجديدپذير خورشيدي و برقي يکي از راههاي اصلي مبارزه با آلودگي هوا و محيط زيست است که با همکاري و تعامل بخش هاي مختلف تصميم گير در اين زمينه رسيدن به برنامه هاي استفاده از انرژي هاي پاک قابل دسترس خواهد بود.
وي گفت: هدف اصلي اين نشست بررسي راههاي تدوين سند ملي راهبردي توليد و مصرف انرژي است که در دستور کار مرکز قرار دارد و پس از تهيه پيش نويس اين سند و تاييد آن براي اجرايي شدن اين سند اقدام خواهد شد.
ولايتي افزود: يکي از راهکارهاي اصلي کاهش آلودگي هوا و محيط زيست حرکت به سوي توليد خودروهاي برقي و خورشيدي است که هم اکنون در بسياري از کشورها اين مهم انجام مي شود و کشور ما نيز با مطالعات علمي بايد به اين سمت حرکت کند.

تاریخ انتشار : 1392/12/7

نوشته شده در تاريخ یک شنبه 11 اسفند 1392برچسب:, توسط |

در کنفرانس هوای پاک که توسط مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام برگزار شد، یوسف رشیدی گفت: حتی وقتی اعلام می کنیم هوا پاک است باز هم استانداردها مشکل دارند.

 به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، یوسف رشیدی سرپرست مرکز ملی هوا و تغییر اقلیم سازمان حفاظت محیط زیست در این کنفرانس گفت: متاسفانه هنوز آلاینده هایی در هوا هستند که اندازه گیری نکردیم.

او گفت: طبق تحقیقات ذرات کمتر از ٢.٥ میکرون و حلال های پتروشیمی مثل بنزن مشکل ما برای آلودگی هوا است که سازمان بهداشت جهانی هم به آن اذعان کرده است.
رشیدی با بیان اینکه سازمان بهداشت جهانی شهرهای جهان را درباره میزان آلودگی هوا طبقه بندی کرده است ادامه داد: متاسفانه تهران و اهواز در جمع آلوده ترین شهرهای دنیا هستند.
او گفت: تجربه دنیا نشان می دهد عامل اصلی ذرات کمتر از ٢.٥ میکرون ، خودروها هستند و این ذرات خود به خود فعل و انفعالی ندارند اما وقتی ترکیبات اروماتیک اضافه می شود موجب آسیب ها و سرطان ریه می شود.
رشیدی گفت: وقتی اعلام می کنیم هوای پاک است، باز هم از نظر استانداردهای کلی اوضاع خوب نیست. 



ادامه مطلب...
نوشته شده در تاريخ پنج شنبه 8 اسفند 1392برچسب:, توسط دکتر سید علیرضا عظیمی |
.: Weblog Themes By LoxBlog :.